Al enige tijd geleden viel mijn oog op een uiting van FC Groningen dat tijdens de open dag (12 augustus) FC Groningen Mobiel wordt gelanceerd. Onlangs las ik wat meer informatie en het blijkt dat de club een gsm abonnement in de markt zet waarbij supporters (noem het de FC Groningen community) elkaar gratis onderling kunnen bellen. Bovendien krijgen de abonnementhouders sms berichten over hun club.
Op zich een leuk initiatief. Ik ben zelf jaren gelden al betrokken geweest bij de ontwikkeling van het concept "community bellen". Dit idee (waar telecomproviders toch wel wat huiverig voor zijn) is tot op heden nooit echt aangeslagen onder consumenten. Alleen collega's binnen een bedrijf en familieleden vormen een (h)echte community waarvoor het toegevoegde waarde biedt om gratis onderling te kunnen bellen. Toch zie ik nog altijd voordelen, zeker als de community groter groeit en een hechte groep vormt.
Van een FC Groningen community verwacht ik echter weinig omdat de samenhang van deze community te gering is. Misschien dat clubliefde de supporters aanzet tot het aanschaffen van een abonnement en dat lijkt me dan ook een beter "selling point" vanuit de club zelf. Waardeer de mobiele telefoon verder op met:
-Wallpapers en een logo
-Het FC Groningen clublied
-Automatische toegang tot het stadion (RFid chip in de telefoon), waarmee je ook bij
de catering kunt betalen
-sms'jes berichtjes sturen die op vertoning voordeel bij de sponsors opleveren.
-Eerder inchecken bij buscombi's
-Etc (te veel om op te noemen)
Commercieel gezien is een community voor de sponsors natuurlijk wel interessant. Je kunt de supporters op bepaalde vlakken opeens wel een homogene groep kenmerken.
We zullen zien of, en zo ja hoe, het aanslaat. Als FC Groningen supporter hebben ze mijn zegen...
08 augustus 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten