Financieel voordeel behalen door het aangaan van een collectief contract op het gebied van mobiele telefonie, is dat mogelijk?
Mijn antwoord: Ja, maar op voorwaarden en met aandachtspunten. Vanuit gsm makelaar heb ik reeds diverse malen bemiddelt om te komen tot een collectief contract en ken de reacties van de leveranciers inmiddels.
Uiteraard is er financieel voordeel te behalen door contracten van afzonderlijke bedrijven gezamenlijk aan te bieden aan een telecomleverancier. Elke leverancier ziet de mobiele aansluitingen graag binnenkomen, zeker als men hier relatief weinig inspanning voor hoeft te leveren (iedereen weet hoe lastig het is "koud" bij een potential aan te kloppen). Het lastige is wel dat het bijvoorbeeld voor een branchevereniging of bedrijvenpark onmogelijk (en vaak ook onwenselijk) is om haar leden te verplichten aan een collectief contract deel te nemen.
Hier begint de schoen gelijk te wringen omdat leveranciers dus geen enkele garantie hebben hoeveel bedrijven/aansluitingen onder het collectieve contract komen te hangen. Door deze onduidelijkheid heeft men geen inzicht in aantallen aansluitingen en belminuten, waardoor een zeer lucratief aanbod vooraf vaak lastig te realiseren is.
Het beste is om gezamenlijk met een leverancier een plan te verzinnen waardoor toch meerwaarde gaat ontstaan voor de leden (financieel én toekomstgericht) en niet direct de onderste centen uit de kan te gaan eisen. De leverancier zal ook zoeken naar de meerwaarde die de initiator van het collectieve contract kan bieden, hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld het mogen gebruiken van de naam van de initiator, het beschikbaar stellen van relevante gegevens en het actief gezamenlijk onder de aandacht brengen van het aanbod.
Tot slot zijn de traditionele partijen zoals KPN en Vodafone nogal huiverig voor collectieve contracten. Aan de ene kant logisch, omdat zij door hun hoge marktaandeel relatief weinig nieuwe klanten te winnen hebben, de meeste potentials zijn immers al klant. Aan de andere kant veel onlogischer omdat een collectief contract ook de mogelijkheid biedt om klanten langdurig te binden. Klantbehoud zou ook hier eigenlijk de leidraad moeten zijn om toch mee te dingen in een aanbesteding voor een collectief contract. Kortzichtigheid is bij de traditionele partijen echter vaak troef.....
01 juni 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Beste Peter,
Neem eens contact met me op (06-47224547) nadat je op www.euphonie.nl hebt gekeken. Gegarandeerd de beste deal op mobiele telefonie en een gedeelde 1e plaats op vaste telefonie.
Bedankt voor de uitleg. Goed om te lezen dat het in ieder geval mogelijk is om collectief een contract aan te gaan.
Een reactie posten