29 december 2006

Consumentenbond in de bocht

Aan het eind van een (kalender)jaar is het goed weer 'ns stil te staan bij alle abonnementen die je hebt. Dit is zinvol omdat veel partijen bestaande abonnementen per 1 januari stilzwijgend verlengen. Eén van die partijen is onze grootste (consumenten)vriend, de Consumentenbond.
In dit kader erger ik mij regelmatig aan acties van de bond (en artikelen in hun gids) om telecomproviders op de vingers te tikken inzake lange en ongunstige opzegtermijnen. Mijn ergernis komt niet zozeer voort uit onenigheid, maar meer omdat de Consumentenbond zelf (net als vele andere organisaties) een nog veel ongunstiger beleid hanteren.

Een paar feiten:
Een abonnement met een telecomprovider ga je aan voor 1 of 2 jaar (zakelijk zelfs soms 3 jaren). Een afgesloten abonnement kun je minimaal 3 maanden voor afloop van de abonnementsperiode opzeggen om het abonnement exact op de vervaldatum te beëindigen of te verlengen. In het geval van verlengen kun je uiteraard een lucratieve bonus bedingen. Doe je niets dan wordt het abonnement stilzwijgend verlengd. Wil je opzeggen dan hanteert de provider een opzegtermijn van 2 of 3 maanden.
Dit laatste daar gaat het me eigenlijk om. Bij de Consumentbond ga je een lidmaatschap aan voor 1 jaar. Doe je niets dan wordt je abonnement stilzwijgend verlengd en niet voor 2 of 3 maanden, maar gelijk voor nog eens een heel jaar. Bovendien ontvang je geen melding dat je je abonnement kunt opzeggen in verband met de vervaldatum. Allemaal tamelijk hypocriet naar mijn mening, gelet op de actie die gevoerd wordt tegen telecomproviders.

Op deze vlakken komt de consumentenbond in verweer:

  • De 3 maanden opzegtermijn van providers is veel te lang, dit moet terug naar 1 maand.
  • Een consument/zakelijke relatie moet voor de opzegtermijn een melding krijgen dat het abonnement komt te vervallen (soms gebeurt dit, maar vaak ook niet).

Gelet op bovenstaande verweervlakken pleit ik er dan ook voor dat de Consumentenbond allereerst zelf het goede voorbeeld aan de markt geeft, en dus haar eigen regels drastisch versoepelt. Versoepeling is hoe het echt zou moeten:

  • Je gaat een abonnement aan voor de periode van een jaar (er worden tenslotte ook kosten gemaakt bij activering e.d.);
  • Je ontvangt ca. 2 weken voor het aflopen van je abonnementsperiode een sms bericht, een mailbericht of een fysieke brief (naar eigen keuze);
  • In het bericht info over de de mogelijkheid van opzeggen per vervaldatum;
  • Opzeggen kan per de vervaldatum;
  • Na de vervaldatum kun je per kalendermaand je abonnement beëindigen, dit kan via e-mail of met een fysieke brief.
  • Na de eerste vervaldatum kan altijd voor een heel jaar verlengt worden, maar wel tegen een interessant aanbod (bestaande klanten zijn tenslotte minimaal zo belangrijk als nieuwe).

Zodra de Consumentenbond het goede voorbeeld heeft gegeven kan zij diverse branches (tijdschriften, verzekeringen, telecombedrijven) uiteraard vriendelijk doch dringend verzoeken om haar eigen beleid te kopieëren. "Then we're talking the right way".

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Heb je helemaal gelijk in.
Voor mijn gevoel licht consumentenbond zelf mensen op, vooral omdat ze de psychologie van kopers zelf zo goed kennen.
Met hele kleine lettertjes tussen een hoop schrijven van algemene voorwaarden staat dat je na de aanmelding binnen een week gratis mag opzeggen, doe je dat niet ben je verplicht om het bedrag voor de hele jaar lidmaatschap te betalen.
Het ergste is dat er tegenwoordig mensen van een mailtje uitgaan, heb je die bevestigd, klaar, rekening aan de deur. In de mail staat de prijs ook niet vermeld. En dat ook terwijl er geen handtekening gezet wordt en id kaart niet gecontroleerd wordt.
Als je abonnement in de winkel neemt, ben jij en de verkoper tenminste zeker van dat beide partijen overal mee accord zijn en werkelijk diegene zijn die het contract sluiten.

Unknown zei

Goede reactie!

Ik heb zelf met de consumentenbond in de clinch gelegen, omdat er iets fout was gegaan met het afmelden en de mail onvindbaar was.
Wat ik ook probeerde (zelfs de directeur gemaild): ik kreeg geen respons.
En het erge was dat ze bleven hameren op de kleine lettertjes.
Dus let op: het is niet voldoende als je je alleen afmeldt. Je moet ook nog een extra bevestiging hiervoor ontvangen. Dit staat in de algemene voorwaarden die weinig mensen zullen lezen, maar die de consumentenbond zeker gebruikt.
Ik had zelf de consumentenbond ingeschat als een bedrijf die hier schappelijk mee om zou gaan. Niks ervan, keiharde opstelling, en die moet dan voor de consument gaan spreken.
Gewoon hypocriet zou ik zeggen
Daarom ben ik dit jaar gedwongen tegen mijn zin in het contract te verlengen.
Maar ik hou het naar dit jaar voor gezien